To content (skip navigation)

Polityka Ochrony Dzieci

Standardy Ochrony Małoletnich w Szkole Muzycznej Yamaha 

( Studio Edukacji Waldemar Jednoróg – placówka oświatowo – wychowawcza) 

– podstawowe procedury postępowania

 

Działając na podstawie art. 22b ustawy z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom

przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich Dyrektor Szkoły Muzycznej Yamaha w Kaliszu, Koninie, Kole, Ostrowie Wlkp., i Turku z dniem 14.08.2024r. wprowadza do stosowania 

„Standardy Ochrony Małoletnich” (zwane dalej „Standardami”), których naczelnym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa małoletnim uczniom, dbałość o ich dobro, uwzględnianie ich potrzeb i podejmowanie

działań w ich jak najlepszym interesie.

Ilekroć w niniejszych Standardach jest mowa bez bliższego określenia o:

1) Dyrektorze Szkoły, Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Szkoły Muzycznej Yamaha;

2) Szkole, jednostce – należy przez to rozumieć Szkołę Muzyczną Yamaha w Kaliszu, Koninie, Kole, Turku oraz Ostrowie Wielkopolskim.

3) pracowniku – należy przez to rozumieć osobę zatrudnioną na podstawie umowy o pracę,

umowy zlecenia w Szkole Muzycznej YAMAHA;

4) partnerze współpracującym ze Szkołą – należy przez to rozumieć osoby wykonujące zadania zlecone na terenie Szkoły na mocy odrębnych przepisów (np. pielęgniarka, fotograf i inne

osoby);

5) uczniu – należy przez to rozumieć każdą osobę uczęszczającą do placówki Szkoły Muzycznej Yamaha w Kaliszu, Koninie, Kole, Turku lub Ostrowie Wielkopolskim. 

6) małoletnim – należy przez to rozumieć zgodnie z kodeksem cywilnym osobę od urodzenia

do ukończenia 18 roku życia;

7) opiekunie ucznia – należy przez to rozumieć osobę uprawnioną do reprezentacji i stanowieniu o małoletnim, w szczególności jego przedstawiciel ustawowy;

8) przedstawiciel ustawowy – należy przez to rozumieć rodzica bądź opiekuna posiadającego

pełnię władzy rodzicielskiej lub opiekuna prawnego (osobę reprezentującą dziecko, ustano-

wioną przez sąd, w sytuacji, gdy rodzicom nie przysługuje władza rodzicielska lub gdy rodzi-

ce nie żyją);

9) zgodzie opiekuna małoletniego – należy przez to rozumieć zgodę co najmniej jednego

z rodziców małoletniego. Jednak w przypadku braku porozumienia między opiekunami mało-

letniego należy poinformować ich o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny;

10) krzywdzeniu małoletniego – należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu

karalnego na szkodę małoletniego przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika Szkoły

lub zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie;

11) Krzywdzeniem jest:

a) przemoc fizyczna – jest to celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu lub groźba uszkodzenia ciała. Skutkiem przemocy fizycznej mogą być m. in. złamania, siniaki, rany cięte, poparzenia, obrażenia wewnętrzne. Przemoc fizyczna powoduje lub może spowodować utratę

zdrowia bądź też zagrażać życiu,

b) przemoc emocjonalna – to powtarzające się poniżanie, upokarzanie i ośmieszanie małoletniego, nieustanna krytyka, wciąganie małoletniego w konflikt osób dorosłych, manipulowanie

nim, brak odpowiedniego wsparcia, stawianie małoletniemu wymagań i oczekiwań, którym

nie jest on w stanie sprostać,

c) przemoc seksualna – to angażowanie małoletniego w aktywność seksualną przez osobę

dorosłą. Wykorzystywanie seksualne odnosi się do zachowań z kontaktem fizycznym (np.

dotykanie małoletniego, współżycie z małoletnim) oraz zachowania bez kontaktu fizycznego

(np. pokazywanie małoletniemu materiałów pornograficznych, podglądanie, ekshibicjonizm),

d) przemoc ekonomiczna – to niezapewnianie odpowiednich warunków do rozwoju dziecka,

m.in. odpowiedniego odżywiania, ubrania, potrzeb edukacyjnych czy schronienia, w ramach

środków dostępnych rodzicom lub opiekunom. Jest to jedna z form zaniedbania,

e) zaniedbywanie – to niezaspokajanie podstawowych potrzeb materialnych i emocjonalnych

małoletniego przez rodzica lub opiekuna prawnego, niezapewnienie mu odpowiedniego jedzenia, ubrań, schronienia, opieki medycznej, bezpieczeństwa, braku dozoru nad wypełnianiem obowiązku szkolnego;

12) dane osobowe ucznia – należy przez to rozumieć wszelkie informacje umożliwiające

identyfikację ucznia;

13) Zespół ds. Ochrony Małoletnich – należy przez to rozumieć wyznaczonych przez Dyrektora pracowników sprawujących nadzór nad realizacją niniejszych Standardów

Przy czym Dyrektor pełni rolę przewodniczącego zespołu, który prowadzi niezbędną dokumentację oraz pomaga przy ich uzupełnianiu przez nauczycieli będących świadkami zdarzeń. Pozostali członkowie zespołu są wzywani zależnie od sytuacji, która ma miejsce.

Standard 1 – Szkoła/ placówka opracowała, przyjęła i wdrożyła do realizacji Standardy Ochrony Małoletnich, które określają:

a) Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu.

b) Procedury reagowania na krzywdzenie.

c) Procedury i osoby odpowiedzialne za przyjęcie zgłoszenia, dokumentowanie

i dalsze działania pomocowe.

d) Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia.

e) Zasady bezpiecznych relacji personel – małoletni w tym zachowania niedozwolone.

f) Zasady bezpiecznych relacji małoletni – małoletni, w tym zachowania niedozwolone.

g) Procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w Internecie, w tym ochrony wizerunku i danych osobowych.

i) Zasady upowszechniania i ewaluacji Standardów.

Standard 2 – Szkoła/ placówka stosuje zasady bezpiecznej rekrutacji personelu, regularnie

szkoli personel ze Standardów.

Standard 3 – Szkoła/ placówka wdrożyła i stosuje procedury interwencyjne, które znane są i udostępnione całemu personelowi. Każdy pracownik wie komu należy zgłosić informację o krzywdzeniu małoletniego i kto jest odpowiedzialny za działania interwencyjne. Każdemu pracownikowi szkoły udostępnione są dane kontaktowe do lokalnych instytucji odpowiedzialnych za przeciwdziałanie i interwencję w przypadku krzywdzenia małoletnich (załącznik nr 12).

Standard 4 – Szkoła/ placówka co najmniej raz na 2 lata monitoruje i w razie konieczności ewaluuje zapisy Standardów, konsultując się z personelem, uczniami i rodzicami oraz go aktualizując.

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

1. Celem Standardów Ochrony Małoletnich jest:

a) zwrócenie uwagi personelu szkoły, rodziców i podmiotów współpracujących na konieczność podejmowania wzmożonych działań na rzecz ochrony małoletnich uczniów przed krzywdzeniem;

b) określenie zakresu obowiązków pracowników szkoły w działaniach podejmowanych na rzecz ochrony uczniów przed krzywdzeniem;

c) wypracowanie adekwatnej procedury działania w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletnich;

d) wprowadzenie działalności wychowawczo - profilaktycznej w zakresie zapewnienia ochrony uczniów przed przemocą.

2. Personel szkoły w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na czynniki ryzyka

krzywdzenia dziecka, monitoruje sytuację i dobrostan dziecka oraz stosuje zasady określone w Standardach.

3. Niedopuszczalne jest stosowanie przez personel wobec dziecka jakiejkolwiek formy przemocy.

4. Ze Standardami zapoznawany jest cały personel placówki, a także uczniowie i ich rodzice,

zgodnie z procedurami określonymi w treści Standardów.

5. Dyrektor szkoły powołuje Zespół ds. Ochrony Małoletnich odpowiedzialny za monitorowanie realizacji Standardów, reagowanie na sygnały ich naruszenia, ewaluowanie i modyfikowanie zapisów Standardów i prowadzenie rejestru interwencji i zgłoszeń.

6. Za monitoring bezpieczeństwa urządzeń teleinformatycznych z dostępem do Internetu,

Dyrektor będzie odpowiedzialny osobiście.

 

Rozdział 2

Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu

1. Standardem jest rekrutacja pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych odbywające  się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji, a pracodawca dąży do jak najlepszej weryfikacji kwalifikacji kandydata, w tym stosunek do wartości podzielanych przez placówkę, takich jak ochrona praw dzieci i szacunek do ich godności.

2. Szkoła dba, aby osoby w niej zatrudnione – zarówno pracownicy pedagogiczni, jak i nie-

pedagogiczni, w tym osoby pracujące na podstawie umowy zlecenia oraz wolontariusze,

stażyści i praktykanci, posiadały odpowiednie kwalifikacje do pracy z dziećmi oraz

nie stanowiły dla nich zagrożenia.

3. W każdym przypadku szkoła musi posiadać dane pozwalające zidentyfikować osobę przez

nią zatrudnioną, niezależnie od podstawy zatrudnienia, tj, imię (imiona) i nazwisko, datę

urodzenia oraz dane kontaktowe osoby zatrudnianej.

4. Zgodnie z art. 21 Ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępstwami na tle seksualnym osoba zatrudniająca przed zawarciem umowy sprawdza kandydata w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym1 (rejestr z dostępem ograniczonym) oraz w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze (dostęp: rps.ms.gov.pl, po założeniu profilu placówki). Sprawdzenie w rejestrze sprawców dokumentuje się wydrukiem informacji zwrotnej wygenerowanej z Rejestru, a figurowanie w Rejestrze wyklucza możliwość zatrudnienia kandydata.

5. Pracodawca jest zobowiązany do domagania się od osoby zatrudnianej lub od innej osoby (wolontariusza, praktykanta i in.) przed dopuszczeniem do wykonywania czynności z małoletnimi w szkole/ placówce, zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art.189a i art. 207 Kodeksu karnego 3 oraz w Ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii.

6. Kandydat/kandydatka składa oświadczenia o posiadaniu przez niego/nią pełnej zdolności do czynności prawnych i korzystaniu z praw publicznych; o niekaralności oraz o toczących się postępowaniach przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych zgodnie ze wzorem załącznika nr 1.

7. Jeżeli osoba posiada obywatelstwo inne niż polskie przedkłada pracodawcy:

a) informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej związanej z kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla ww. celów;

b) pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczenie o państwie/ach zamieszkiwania w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa.

c) jeżeli mieszkała w innych państwach w ciągu 20 lat niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa, informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej związanej z kontaktami z dziećmi.

7. Dopuszczalne jest przedłożenie przez kandydata pod rygorem odpowiedzialności karnej oświadczenia, że prawo danego państwa nie przewiduje wydawania informacji o niekaralności i/lub nie prowadzi rejestru karnego oraz oświadczenia, że nie był(-a) w tym państwie prawomocnie skazany(-a).

8. O zawieraniu oświadczeń pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia świadczy zawarta w ich treści klauzula „Jestem świadomy(-a) odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”, która zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

9. Oświadczenia, wydruki z rejestrów i zaświadczenia z KRK dołączane są do części A akt osobowych pracownika lub do dokumentacji wolontariusza/ praktykanta. W przypadku danych z Rejestru osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej 15 lat, wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze, wystarczającym jest wydruk strony internetowej, na której widnieje komunikat, że sprawdzana osoba nie figuruje w Rejestrze.

10. W przypadku niemożliwości przedstawienia zaświadczenia poproś kandydata/kandydatkę o złożenie oświadczenia o niekaralności oraz o braku toczących się wobec niego/niej postępowań przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych za przestępstwa i inne czyny popełnione przeciwko dzieciom. Odmowa złożenia takiego oświadczenia nie może rodzić dla kandydata/kandydatki żadnych negatywnych konsekwencji, w tym być wyłączną podstawą odmowy zatrudnienia.

Poniżej przykładowy formularz takiego oświadczenia.

OŚWIADCZENIE O NIEKARALNOŚCI

.........................................................................

miejsce i data

Ja, ...................................................................................................................

nr PESEL ....................................................../nr paszportu ....................................................

oświadczam, że w państwie ……………………. nie jest prowadzony rejestr karny/ nie wydaje się

informacji z rejestru karnego. Oświadczam, że nie byłam/em prawomocnie skazana/y w państwie

.................... za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV

Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o

przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec mnie innego orzeczenia, w którym stwierdzono,

iż dopuściłam/em się takich czynów zabronionych, oraz że nie nałożono na mnie obowiązku

wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu

zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów

albo działalności, związanych z edukacją.

Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

..........................................................................

Podpis

………………, dnia……………. r.

OŚWIADCZENIE O KRAJACH ZAMIESZKANIA

Oświadczam, że w okresie ostatnich 20 lat zamieszkałem/am w następujących państwach, innych niż

Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa:

1. …

2. ….

Oraz jednocześnie przedkładam informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów

działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi/ informację z rejestrów

karnych.

Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

..........................................................................

Podpis

.................., dnia................ r.

 

Rozdział 3

Zasady bezpiecznych relacji personel – małoletni, w tym zachowania niedozwolone.

1. Podstawową zasadą relacji między małoletnimi, a personelem szkoły jest działanie

dla dobra ucznia/dziecka, z poszanowaniem jego godności, z uwzględnieniem jego emocji

i potrzeb oraz w jego najlepszym interesie.

2. Personel działa wyłącznie w ramach obowiązującego prawa powszechnego, przepisów

wewnętrznych szkoły oraz swoich uprawnień i kompetencji.

3. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników

(pedagogicznych i niepedagogicznych), stażystów, praktykantów i wolontariuszy.

4. Podstawowe standardy określające zasady, o których mowa w ust. 3 obejmują w szczególności:

1) Utrzymywanie profesjonalnej relacji z uczniami i reagowanie względem nich w sposób niezagrażający, adekwatny do sytuacji i sprawiedliwy wobec innych uczniów.

2) Zachowanie cierpliwości i szacunku w komunikacji z uczniami, podkreślające zrozumienie dla uczuć przeżywanych przez nich, nie wymuszające zwierzeń na siłę i okazujące zainteresowanie, wsparcie i gotowość do rozmowy.

3) Wyznaczanie jasnych granic w postępowaniu.

4) Reagowanie w sposób adekwatny do sytuacji i możliwości psychofizycznych ucznia.

5) Uwzględnianie potrzeb ucznia oraz dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczniów.

6) Równe traktowanie uczniów bez względu na płeć, orientację seksualną, niepełnosprawność, status społeczny, kulturowy, religijny i światopogląd.

7) Fizyczny kontakt z uczniem możliwy tylko jako odpowiedź na realne potrzeby ucznia w danym momencie, z uwzględnieniem jego wieku, płci, niepełnosprawności, kontekstu kulturowego i sytuacyjnego. Na kontakt fizyczny (np. przytulenie) uczeń zawsze musi wyrazić zgodę.

8) Ustalanie reguł i zasad pracy w grupie, jasne określanie wymagań i oczekiwań wobec ucznia,  reagowanie na zachowania niepożądane.

9) Udział personelu w doskonaleniu zawodowym w zakresie przeciwdziałania przemocy wobec małoletnich, komunikacji interpersonalnej, diagnozy czynników ryzyka, świadczących o możliwości stosowania przemocy wobec małoletniego.

10) Panowanie pracownika nad własnymi emocjami.

11) Za zgodą rodzica jeśli zachodzi konieczność kontaktu z uczniem poza godzinami pracy dozwolone jest korzystanie z komunikatorów społecznościowych (załącznik nr 2).

12) Jeśli uczeń i jego rodzice są osobami bliskimi wobec pracownika, zachowuje on poufność wszystkich informacji dotyczących innych uczniów.

5. W relacji personelu z małoletnimi uczniami niedopuszczalne jest w szczególności:

1) stosowanie wobec ucznia przemocy w jakiejkolwiek formie, w tym stosowanie kar fizycznych, wykorzystywanie relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby);

2) zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie i obrażanie uczniów;

3) podnoszenie głosu, krzyczenie na uczniów, wywoływanie u nich lęku (chyba, że wymaga tego sytuacja np. ostrzeżenie w trosce o bezpieczeństwo ucznia);

4) ujawnianie informacji wrażliwych (wizerunek, informacja o sytuacji rodzinnej, medycznej, prawnej itp.) dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych uczniów;

5) zachowywanie się w obecności uczniów w sposób niestosowny, np. poprzez używanie słów wulgarnych, czynienie obraźliwych uwag oraz nawiązywanie w wypowiedziach do atrakcyjności seksualnej;

6) nawiązywanie z uczniem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych, ani

składanie mu propozycji o nieodpowiednim charakterze, kierowanie do niego seksualnych komentarzy, żartów, gestów oraz udostępnianie uczniom treści erotycznych i pornograficznych, bez względu na ich formę;

7) faworyzowanie uczniów;

8) utrwalanie wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych pracownika;

9) proponowanie uczniom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji psychoaktywnych, spożywanie ich wspólnie z uczniami lub w ich obecności;

10) zapraszanie uczniów do swojego miejsca zamieszkania.

 

Rozdział 4

Procedury reagowania na krzywdzenie. (Załącznik nr 3)

1. Standardem w szkole jest:

a) przeszkolenie wszystkich pracowników w obszarze prawnego i społecznego obowiązku zawiadamiania instytucji o możliwości popełnienia przestępstwa, ze szczególnym uwzględnieniem przestępstw na szkodę małoletnich (załącznik nr 11).

b) udostępnienie wszystkim pracownikom wykazu danych adresowych lokalnych placówek pomocowych, zajmujących się ochroną dzieci oraz zapewniających pomoc w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia i współpraca z tymi instytucjami (tj. ośrodek pomocy społecznej, dzielnicowy, centra pomocy dziecku, ośrodki wsparcia, organizacje pozarządowe, policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, placówki ochrony zdrowia);

c) prowadzenie dokumentacji przez Dyrektora Karty przebiegu interwencji i Karty zdarzeń zagrażających dobru małoletniego, które wypełnia dany nauczyciel będący świadkiem zdarzenia (lub też wezwany nauczyciel) wraz z Dyrektorem (jeżeli wymaga tego sytuacja są również obecni inni członkowie zespołu). Wzór dokumentów stanowi załącznik nr 4 oraz nr 5 do Standardów. 

2. Na potrzeby Standardów opracowano procedury interwencji w przypadku ujawnienia działania na szkodę małoletniego ucznia.

3. Organizowane są działania profilaktyczne w zakresie zapobiegania przemocy. 

 

Rozdział 5

Procedury i osoby odpowiedzialne za przyjęcie zgłoszenia, dokumentowanie i dalsze działania pomocowe 

1. W przypadku powzięcia przez pracownika podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, ma on obowiązek niezwłocznego zgłoszenia uzyskanej informacji do dyrektora szkoły bezpośrednio lub za pośrednictwem osoby odpowiedzialnej za Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem w szkole. 

Osoba, do której skierowano zgłoszenie jest zobowiązana do sporządzenia notatki służbowej na temat uzyskanej informacji.

2. Procedura postępowania, o której mowa w ustępie 1 obowiązuje w przypadku krzywdzenia dziecka zarówno przez pracownika szkoły, rówieśników, opiekunów i osoby trzecie.

3.Wszyscy pracownicy szkoły, którzy w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęli informację o krzywdzeniu ucznia lub informacje z tym związane, są zobowiązane

do zachowania tych informacji w tajemnicy, poza tymi informacjami, które przekazywane są uprawnionym instytucjom.

1. Po uzyskaniu informacji o podejrzeniu krzywdzenia dziecka dyrektor szkoły lub wyznaczony w tym celu przez dyrektora szkoły nauczyciel wzywa opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa, oraz informuje ich o podejrzeniu.

2. Dyrektor szkoły rozpoznaje sytuację osobiście lub na jego polecenie wyznaczony nauczyciel, o którym mowa w ustępie 1 prowadzi rozmowę wyjaśniającą z uczniem, opiekunami dziecka i ewentualnymi świadkami zdarzenia, z zastrzeżeniem paragrafu 7.

3. Dyrektor lub wyznaczony nauczyciel, o którym mowa w ustępie 1 sporządza opis sytuacji szkolnej i rodzinnej dziecka na podstawie przedstawionych zgodnie z ustępem 2 rozmów oraz plan pomocy dziecku.

 

Rozdział 6

Zasady bezpiecznych relacji małoletni – małoletni, w tym zachowania niedozwolone.

1. Podstawową zasadą relacji między małoletnimi i między uczniami pełnoletnimi i niepełnoletnimi jest działanie z szacunkiem, uwzględniające godność i potrzeby małoletnich.

2. Standardem jest tworzenie atmosfery życia szkolnego, które promuje tolerancję i poczucie odpowiedzialności za swoje zachowanie.

3. Uczniowie angażowani są w działania, w których mają możliwość aktywnego uczestniczenia, podejmowania współdziałania i rozwijania podejścia zespołowego, w tym kształtującego pozytywne relacje z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

4. Niedozwolone jest w szczególności:

a) stosowanie przemocy wobec jakiegokolwiek ucznia, w jakiejkolwiek formie;

b) używanie wulgarnego, obraźliwego języka;

c) upokarzanie, obrażanie, znieważanie innych uczniów;

d) zachowanie w sposób niestosowny, tj. używanie wulgarnych słów, gestów, żartów, kierowanie obraźliwych uwag, w tym o zabarwieniu seksualnym;

e) stosowanie zastraszania i gróźb;

f) utrwalanie wizerunku innych uczniów poprzez nagrywanie (również fonii) i fotografowanie bez uzyskania zgody i w sytuacjach intymnych, mogących zawstydzić;

g) udostępnianie między małoletnimi substancji psychoaktywnych i używanie ich w swoim otoczeniu.

 

Rozdział 7

Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu.

1. Szkoła nie zapewnia dzieciom dostępu do Internetu.

 

Rozdział 8

Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia.

(zawarty w Karcie przebiegu interwencji załącznik nr 4)

1. Celem planu wsparcia jest przede wszystkim:

a) zainicjowanie działań interwencyjnych we współpracy z innymi instytucjami, jeśli istnieje taka konieczność;

b) współpraca z rodzicami w celu powstrzymania krzywdzenia małoletniego i zapewnienie mu pomocy;

c) obserwacje, czy konieczne jest podjęcie działań prawnych;

d) objęcie ucznia pomocą psychologiczno – pedagogiczną na terenie szkoły i pomocą

specjalistyczną poza szkołą, jeśli zaistnieje taka konieczność.

2. W ustalaniu planu wsparcia uczestniczy uczeń, jego rodzice, nauczyciel. 

3. Działania koordynuje i monitoruje dyrektor oraz wyznaczeni członkowie zespołu podczas przeprowadzania interwencji, w tym podejmowaniu działań wspólnie z instytucjami pozaszkolnymi.

4. Plan wsparcia uwzględnia:

a) działania interwencyjne, mające na celu zapewnienie uczniowi bezpieczeństwa, w tym

zgłoszone podejrzenie popełnienia przestępstwa do organów ścigania;

b) formy wsparcia oferowane przez szkołę;

c) zaproponowane formy specjalistycznej pomocy pozaszkolnej, jeśli istnieje taka potrzeba;

d) planem wsparcia należy objąć także rodzeństwo pokrzywdzonego ucznia, jeśli są uczniami szkoły.

5. Plan wsparcia małoletniego funkcjonuje równolegle z podejmowanymi działaniami interwencyjnymi, a jego naczelną zasadą jest obserwacja ucznia/dziecka, w razie potrzeby zapewnienie mu warunków do uzyskania wielospecjalistycznej pomocy.

6. Do działań zaktywizowany powinien zostać rodzic „niekrzywdzący”, który współpracuje ze szkołą w celu powstrzymania sprawcy przemocy i zapewnienia dziecku pomocy pozaszkolnej. W przypadku krzywdzenia przez obojga rodziców, interwencja polega również na zawiadomieniu sądu rodzinnego i Policji i działania względem rodziców, w tym sprawdzanie bezpieczeństwa domowników, leży w kompetencjach tych instytucji.

7. Plan wsparcia małoletniego obejmuje różne formy pomocy, w tym prawną, psychologiczną, socjalną i medyczną, uwzględniając współpracę interdyscyplinarną w tym zakresie.

8. Zadania pracowników szkoły wiążą się głównie z pomocą w realizowaniu przez ucznia zadań dydaktyczno – wychowawczych i budowaniu pozytywnych relacji z rówieśnikami i personelem szkoły.

 

Rozdział 9

Zasady i sposób udostępniania personelowi, małoletnim i ich opiekunom polityki do zaznajomienia i stosowania oraz zasady aktualizacji i przeglądu Standardów

1. Wszelkie procedury i dokumenty związane z wprowadzeniem Standardów są udostępniane personelowi, małoletnim i ich rodzicom podczas zapoznawania i zobowiązania do stosowania (zgodnie z poniższymi zasadami), a następnie na żądanie w dowolnym momencie. Dokumenty te można również znaleźć na stronie internetowej szkoły pod adresem www.yamahakonin.pl/standardy.html

2. Wersja skrócona Standardów (dla małoletnich) dostępna jest na tablicy ogłoszeń.

3. Każdy pracownik ma obowiązek zapoznać się ze Standardami po zawarciu umowy o pracę, a fakt zapoznania się i przyjęcia do stosowania poświadcza podpisem na liście dostępnej u dyrektora szkoły (załącznik nr 8) oraz poprzez złożenie do akt osobowych oświadczenia. ( załącznik nr 9).

4. Rodzice/opiekunowie uczniów zapoznawani są ze Standardami podczas zebrań z rodzicami, każdorazowo na początku roku szkolnego, przy czym pierwsze zapoznanie nastąpi niezwłocznie po opracowaniu i wprowadzeniu Standardów, nie później niż w ciągu 30 dni. Zapoznanie się z wyżej wymienionymi dokumentami każda osoba potwierdza swoim podpisem na liście podczas wywiadówki (załącznik nr 7). W przypadku nieobecności składają oni indywidualne oświadczenie, które dostarczają do nauczyciela (załącznik nr 15).

5. Uczniowie zapoznawani są ze Standardami podczas jednych z zajęć z realizowanych w miesiącu wrześniu każdego roku, przy czym pierwsze zapoznanie nastąpi niezwłocznie po opracowaniu i wprowadzeniu Standardów, nie później niż w ciągu 30 dni. Za potwierdzenie faktu zaznajomienia się z dokumentami służy lista z oświadczeniem (załącznik nr 13). 

6. Zespół powołany do pełnienia funkcji zgodnie z zapisami rozdziału1 ust. 5 - 6, rozdziału 5 ust. 1, rozdziału 7 ust. 1 oraz rozdziału 9 ust. 3, na bieżąco monitorują i okresowo weryfikują zgodność prowadzonych działań z przyjętymi zasadami ochrony dzieci, dokonując co najmniej raz na dwa lata oceny Standardów, by dostosować je do aktualnych potrzeb i obowiązujących przepisów. Zmiany w Standardach wprowadzane są aneksami, po uzyskaniu akceptacji dyrekcji szkoły i po konsultacjach z radą pedagogiczną. Dyrektor może zdecydować w drodze zarządzenia o ujednoliceniu tekstu Standardów.

7. Zespół, o którym mowa w rozdziale 1 ust. 5 przeprowadza wśród pracowników i uczniów minimum raz na dwa lata ankietę monitorującą (załącznik nr 10) poziom realizacji Standardów, a następnie dokonuje analizy jakościowej i ilościowej badania ankietowego i sporządza na tej podstawie sprawozdanie z monitoringu. Sprawozdanie przekazywane jest dyrektorowi szkoły.

8. Wprowadzone zmiany w Standardach zatwierdza i przedstawia pracownikom, rodzicom i uczniom, dyrektor szkoły.

 

Rozdział 11

Przepisy końcowe

1. Standardy wchodzą w życie z dniem ogłoszenia zarządzenia.

2. Ogłoszenie następuje poprzez zamieszczenie Standardów na stronie internetowej szkoły oraz wywieszenie na tablicy ogłoszeń również w wersji skróconej przeznaczonej dla małoletnich oraz poprzez przesłanie tekstu drogą elektroniczną, przy wykorzystaniu dziennika elektronicznego.

 

 

 

Załącznik nr 1

Oświadczenie

…………………………………………

(miejscowość, data)

Ja, ………………………………, nr PESEL ………………………………… oświadczam, że

posiadam pełną zdolność do czynności prawnych, korzystam z praw publicznych, nie byłam(-

em) skazana(-y) za przestępstwo przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, i przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego oraz nie toczy się przeciwko mnie żadne postępowanie karne ani dyscyplinarne w tym zakresie. Nie zostałam(-em) skazana(-y) prawomocnym wyrokiem za przestępstwa umyślne.

Jestem świadoma(-y) odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

…………………………………………

(podpis)

PROCEDURY POSTĘPOWANIA

 

 

 

 

 

Załącznik nr 2

Zgoda na komunikowanie się z uczniem

Ja………………………………………….. wyrażam zgodę na komunikowanie się z moim

dzieckiem…………………………………. przez nauczycieli w celach edukacyjnych

oraz informacyjnych poprzez komunikatory społecznościowe.

 

 

 

 

Data………………………..........

(Podpis rodzica)

 

 

 

 

 

Załącznik nr 3

Procedury podejmowania interwencji

W każdej sytuacji o której mowa poniżej pracownicy kierując się dobrem małoletniego podejmują działania mające na celu jego ochronę, uwzględniając przy tym jego aktualną sytuację i potrzeby. W pierwszej kolejności podejmuje się interwencje wspierające na poziomie szkoły (np. objęcie ucznia i rodziców pomocą psychologiczno-pedagogiczną, skierowanie do specjalisty, monitorowanie sytuacji, psychoedukacja, pedagogizacja). Jeżeli nadal nie zauważa się zmiany, a niepokojące zjawisko występuje, wówczas podejmowane są kolejne kroki (np. poinformowanie odpowiednich instytucji). Jednakże w sytuacjach rażących, gdzie zdrowie i życie małoletniego jest zagrożone zawiadamia się odpowiednie do wydarzenia instytucje.

 

I. Przemoc rówieśnicza

Standardy dotyczące przeciwdziałania przemocy rówieśniczej

1. Prowadzenie corocznej diagnozy czynników ryzyka i chroniących, również w aspekcie

określenia zakresu i rodzaju problemu związanego z przemocą wśród uczniów,

a następnie ewaluowanie szkolnego programu wychowawczo – profilaktycznego

w oparciu o uzyskane wyniki diagnozy.

2. W statucie i szkolnym programie wychowawczo – profilaktycznym opracowane są ogólnoszkolne zasady oczekiwań wobec zachowania uczniów i konsekwencje (sankcje) za ich

nieprzestrzeganie.

3. Oddziaływaniami objęci są również rodzice, których edukuje się na temat obserwowania

niepokojących objawów, mogących świadczyć o doświadczaniu przemocy i możliwych

sposobach reagowania, w tym prawnego.

Zasady interwencji dla uczniów, będących świadkiem lub ofiarą przemocy rówieśniczej

1. Jak najszybciej należy powiadomić dorosłego pracownika szkoły, informując także

o swoich podejrzeniach, że któryś z uczniów doznaje przemocy. Jeśli zdarzenie jest nie-

bezpieczne, a w pobliżu nie ma nikogo dorosłego, bezzwłocznie należy zadzwonić pod

numer alarmowy 112.20

2. Osobie poszkodowanej powinno się okazać wsparcie poprzez życzliwe słowa, okazywanie empatii i wyrażanie dezaprobaty dla osób stosujących przemoc, absolutnie nie przyłączając się do dokuczania i rozpowszechniania hejtu.

Standardy dla rodziców uczniów doświadczających przemocy

1. Dziecku okazuje się bezgraniczne zrozumienie, nie komunikując mu, że mogło przyczynić się swoim zachowaniem do tego, że stało się ofiarą zachowań przemoczonych, a podkreślając, że to zachowanie sprawcy jest nieakceptowane.

2. Rodzice informują szkołę jeśli ich dziecko jest ofiarą lub sprawcą przemocy rówieśniczej, aktywnie współpracując z personelem w celu rozwiązania problemu.

3. W przypadkach, gdy dziecko stało się poszkodowanym zachowaniem, które ścigane jest

z oskarżenia prywatnego, rodzice podejmują po sugestii szkoły właściwe kroki prawne.

Standardy interwencji podejmowanych przez personel szkoły

1. Personel szkoły bezwzględnie przestrzega zasad szkoły w zakresie zgłaszania incydentów

przemocy.

2. Interweniujący pracownik musi zadbać o bezpieczeństwo ucznia i odseparować go

od agresywnego ucznia, jeśli zdarzenie przemocowe trwa.

3. Ujawniający przemoc pracownik sporządza notatkę opisującą uzyskane informacje lub

przebieg zdarzenia, celem przekazania jej osobie odpowiedzialnej za rejestrowanie zdarzeń i realizowanie Standardów.

4. O zdarzeniu poinformowany zostaje Zespół ds. Ochrony Małoletnich, który przeprowadza rozmowę z uczniami, a następnie gdy sytuacja tego wymaga kontaktuje się z ich rodzicami.

5. W przypadku zdarzenia, w wyniku którego doszło do uszczerbku na zdrowiu, wykorzystania seksualnego i/lub innych zachowań wyczerpujących znamiona przestępstwa ściganego z urzędu, informowany jest dyrektor szkoły, który powiadamia Policję (interwencyjnie, gdy zagrożone jest życie lub zdrowie i/lub gdy rodzice odmawiają przyjazdu lub sądu rodzinnego (wysłanie zawiadomienia o możliwości popełnienia czynu karalnego/ przestępstwa).

6. W przypadku zdarzenia incydentalnego (popchnięcie, szturchnięcie, ośmieszenie, niestosowny komentarz) członkowie zespołu wraz z uczniem opracowują działania naprawcze

i rozważają zastosowanie kary statutowej. W przypadku kolejnych, powtarzających się

zdarzeń działania te opracowywane są również z rodzicami. Gdy wdrożone działania nie21

poprawiły zachowania uczniów, a podobne sytuacje nadal mają miejsce należy zastosować środek oddziaływania wychowawczego lub powiadomić sąd rodzinny (postępowanie

o demoralizację lub wgląd w sytuację rodzinną u dziecka poniżej 10. roku życia).

 

II. Przemoc domowa (krzywdzenie dziecka w rodzinie)

1. W przypadku uzyskania przez pracownika szkoły podejrzenia, że uczeń jest krzywdzony

lub zaniedbywany przez rodziców, ma on obowiązek przekazania tej informacji dyrektorowi szkoły i sporządzenia notatki służbowej. Oznakami przemocy mogą być dostrzeżone

przez nauczycieli (zwłaszcza wychowania fizycznego) lub pielęgniarkę szkolną ślady po-

bicia, unikanie sytuacji odsłaniania ciała przy przebieraniu się, noszenie długich rękawów/nogawek bez względu na warunki pogodowe itp., ale też dostrzegalne zmiany w za-

chowaniu się ucznia, w tym sytuacji dydaktycznej (pogorszenie ocen, gorsza frekwencja).

2. Zespół ds. Ochrony Małoletnich organizuje spotkanie z rodzicami ucznia, którego podejrzenie dotyczy, przekazując im uzyskane informacje, dostępne formy pomocy dla rodziny

w kryzysie oraz w przypadku potwierdzenia zgłoszenia, o możliwości zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia małoletniego do odpowiedniej instytucji (prokuratura/ Policja; sąd

rodzinny; procedura „Niebieskie Karty”; ośrodek pomocy społecznej). Spotkanie

jest protokołowane przez wychowawcę klasy.

3. Jeśli zgłoszenie potwierdziło się, a sprawcą jest jeden z rodziców, w obecności drugiego

z rodziców, innej osoby najbliższej dla małoletniego lub pełnoletniej osobie wskazanej

przez małoletniego, nauczyciel wychowawca będący wychowawcą klasy, nauczyciel zna-

jący sytuację domową małoletniego wraz z pedagogiem szkolnym może w sytuacjach

uzasadnionych wszcząć procedurę „Niebieskie Karty”, wypełniając formularz „Niebieska

Karta – A”, a formularz „Niebieska Karta – B” przekazuje rodzicowi, osobie najbliższej

lub pełnoletniej osobie wskazanej przez małoletniego. Wypełniony formularz „Niebieska

Karta – A” szkoła niezwłocznie przekazuje przewodniczącemu zespołu interdyscyplinarnego do spraw przeciwdziałania przemocy w rodzinie, w terminie nie później niż 5 dni

roboczych od wszczęcia procedury. Kopię wypełnionego formularza pozostawia się

w szkole.

4. Ponadto dyrektor szkoły lub osoba wyznaczona (zgodnie z zapisami w Rozdziale 5) może poinformować inną instytucję spośród wskazanych w ust. 2, w zależności od zdiagnozowanego typu przemocy, a dalszy tok postępowania leży w kompetencjach tej instytucji.

5. Całość podjętych działań dokumentowana jest w formie protokołów i notatek służbowych, które udostępnione są na żądanie instytucji prowadzącej postępowanie karne.

Tworzona jest także karta przebiegu interwencji.

6. W sytuacji stwierdzenia, że zgłoszenie jest bezzasadne i nie dochodzi do krzywdzenia

dziecka, dyrektor szkoły lub inna osoba uczestnicząca w spotkaniu, o którym mowa

w ust.2, sporządza notatkę z zakończenia procedury, przy czym zlecone zostaje dalsze

obserwowanie sytuacji ucznia.

7. W przypadku braku współpracy ze strony rodziców, niewywiązywania się z założeń planu pomocy, unikania kontaktu z pracownikami szkoły, dyrektor pisemnie wnioskuje do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację rodzinną, przekazując poczynione ustalenia.

8. Zespól ds. Ochrony Małoletnich opracowuje plan wsparcia ucznia, w którym zawarte

zostają wskazania dotyczące podjęcia przez szkołę działań w celu zapewnienia bezpieczeństwa, oferowane uczniowi i jego rodzicom formy wsparcia psychologiczna - pedagogicznego i informacje o skierowaniu ucznia/rodziny do specjalisty spoza szkoły.

9. W przypadku, gdy uczeń doświadcza przemocy ze strony osoby najbliższej

z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego i/lub zagrożone jest jego życie

i zdrowie, powoływany jest przez dyrektora szkoły zespół interwencyjny, w skład którego

wchodzi dyrektor, sekretarka  oraz nauczyciel kursu:

a) zespół zapewnia bezpieczeństwo uczniowi i odseparowuje go od rodzica podejrzanego

o krzywdzenie, jednocześnie alarmowo powiadamiając Policję, w której kompetencjach leży dalsze postępowanie;

b) opracowywany jest plan wsparcia małoletniego zgodnie z wytycznymi z ust. 6;

c) w przypadku otrzymania wniosku o udzielenie informacji o uczniu od uprawnionej

przepisami instytucji (sąd rodzinny, sąd karny, Policja, ośrodek pomocy społecznej,

zespół interdyscyplinarny, grupa diagnostyczno – pomocowa), dyrektor szkoły jest zobowiązany zlecić przygotowanie takiej informacji.

 

III. Krzywdzenie ucznia przez pracownika szkoły

1. Osoba, która uzyskała informację, że uczeń jest krzywdzony przez pracownika szkoły,

przekazuje ją dyrektorowi szkoły lub innej osobie wyznaczonej do zgłaszania incydentów (zgodnie z rozdziałem 5) wraz ze sporządzoną notatką służbową. Notatka służbowa może mieć formę pisemną lub elektroniczną.

PROCEDURY POSTĘPOWANIA

2. W przypadku, gdy zagrożone jest życie lub zdrowie ucznia, niezwłocznie przez osobę

ujawniającą krzywdzenie powiadamiana jest alarmowo Policja, a w zgłoszeniu podawane są dane osoby zgłaszającej, dane ucznia oraz dane osoby podejrzanej

o krzywdzenie, a także wszystkie znane fakty w sprawie. Osoba zawiadamiająca w tej

sytuacji wypełnia również kartę przebiegu interwencji.

3. Dyrektor szkoły natychmiastowo odsuwa pracownika od wszelkich form kontaktu

z uczniami (nie tylko pokrzywdzonym) do czasu wyjaśnienia sprawy i wzywa go na

rozmowę wyjaśniającą, w której uczestniczy wychowawca ucznia, protokołujący przebieg spotkania.

4. Jeżeli zgłoszono krzywdzenie ze strony dyrektora szkoły, działania interwencyjne

prowadzi osoba wskazana w rozdziale 1 ust. 5.

5. Podczas spotkania omówiona zostaje sytuacja dziecka i zasadność podejrzeń, a także

wypracowany zostaje sposób postępowania w tej sytuacji. W protokole ze spotkania

zawarte zostają opracowane wnioski i postanowienia.

6. W przypadku potwierdzenia podejrzeń informuje o zdarzeniu rodziców ucznia krzywdzonego oraz pisemnie odpowiednie służby (Policję/ prokuraturę), składając zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa. Opracowywany jest plan wsparcia

ucznia, z którym zapoznawany jest uczeń i jego rodzice.

7. W przypadku ustalenia, że zachowania pracownika związane są np. ze stosowaniem

krzyku w kierunku ucznia, albo niestosownych komentarzy, dyrektor szkoły przeprowadza rozmowę dyscyplinującą z pracownikiem, a jeśli nie przyniesie ona skutków,

podejmuje się kroki zgodne z kodeksem pracy i innymi przepisami prawa.

IV. Dziecko molestowane seksualnie

Czyny zabronione i przepisy chroniące dzieci przed wykorzystywaniem seksualnym to

m.in.:

 art. 197 kodeksu karnego (dalej: kk) – zgwałcenie,

 art. 198 kk – wykorzystanie seksualne dziecka na skutek jego bezradności i/lub niepoczytalności,

 art. 199 kk – nadużycie stosunku zależności dziecka od innej osoby lub wykorzystanie

krytycznego położenia dziecka w celach seksualnych,24

 art. 200 kk – kontakt seksualny z dzieckiem poniżej 15. roku życia,

 art. 200a kk – grooming – nawiązywanie z dzieckiem do 15. roku życia kontaktu przy użyciu nowych technologii w celu spotkania i nakłonienia dziecka do obcowania płciowego lub w celu produkowania bądź utrwalania treści o charakterze pornograficznym za pomocą groźby, wprowadzenia dziecka w błąd, wyzyskania błędu albo wykorzystania jego niezdolności do należytego pojmowania sytuacji,

 art. 202 § 3–5 kk – pornografia z udziałem dzieci.

W sytuacji podejrzenia, że małoletni uczeń został pokrzywdzony którymś z wymienionych

wyżej przestępstw, należy bezwzględnie zawiadomić organy ścigania o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka.

 Zawiadomienie należy złożyć do instytucji właściwej ze względu na miejsce popełnienia przestępstwa.

 Zawiadomienie składa osoba uprawniona do reprezentowania zawiadamiającej instytucji, zgodnie z ustaleniami z Rozdziału 5 Standardów.

 Złożenie zawiadomienia powinno nastąpić nawet bez uzyskania zgody rodziców

uczniów pokrzywdzonego. Poinformowanie ich o działaniach instytucji zależy od woli

instytucji składającej zawiadomienie.

Wcześniej należy zorganizować spotkanie z rodzicami, którego celem będzie poinformowanie

o uzyskanych informacjach lub o zaobserwowanych zrachowaniach i wypowiedziach ucznia

wskazujących na doświadczenie wykorzystywania seksualnego, a także wskazanie rodzicom

miejsc świadczących pomoc osobom pokrzywdzonych przestępstwem. Rodziców należy po-

informować o obowiązku podjęcia interwencji prawnej i wspólnie ustalić plan pomocy uczniowi (zapewnienie mu bezpieczeństwa, udzielenie szkolnej pomocy psychologiczno - pedagogicznej, ewentualne skierowanie do specjalistycznej placówki wsparcia). W sytuacji podejrzenia, że sprawcą wykorzystywania seksualnego dziecka jest jego rodzic, do udziału w spotkaniu powinien być zaproszony rodzic niekrzywdzący.

 

 

1) Aby sprawdzić osobę w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym potrzebne są

następujące dane kandydata/-tki: imię i nazwisko; data urodzenia; PESEL; nazwisko rodowe; imię ojca; imię

matki.

2) Zaświadczenia z KRK można domagać się wyłącznie w przypadkach, gdy przepisy prawa

wprost wskazują, że pracowników w zawodach lub na danych stanowiskach obowiązuje wymóg niekaralności -

Wymóg niekaralności obowiązuje m.in. nauczycieli, w tym nauczycieli zatrudnionych w placówkach publicznych oraz niepublicznych. Z kolei ustawa o pracownikach samorządowych nie nakłada obowiązku przedstawienia informacji z KRK przed nawiązaniem stosunku pracy.

3) Dotyczy przestępstw przeciwko życiu i zdrowiu, przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, handlu ludźmi, znęcania się.7

 

 

 

 

 

Załącznik nr 4

KARTA PRZEBIEGU INTERWENCJI

Imię i nazwisko dziecka:

…………………………………………………………………………………………………………

Przyczyna interwencji:

………………………………………………………………………………………………………

Osoba zawiadamiająca (imię i nazwisko, stanowisko/klasa):

……………………………………………………………………………………………………….

Opis podjętych działań Data

Spotkanie z rodzicami

Forma podjętych działań:

 zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa

 wniosek do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację dziecka/rodziny

 powiadomienie Policji

 szkolna pomoc psychologiczno – pedagogiczna w formie: …………………………………………………………………..

 inny rodzaj interwencji, jaki………………………………..

Plan wsparcia małoletniego

Diagnoza:

Cele:

Realizacja:

Działania szkoły

Działania rodziców

Wynik interwencji

 

 

 

 

Załącznik nr 7

........................................................................

miejscowość, data

OŚWIADCZENIE OPIEKUNA MAŁOLETNIEGO O ZAPOZNANIU SIĘ

Z OBOWIĄZUJĄCYMI STANDARDAMI OCHRONY MAŁOLETNICH

W SZKOLE MUZYCZNEJ YAMAHA

Oświadczam, że zapoznałam/em się ze Standardami Ochrony Małoletnich stosowanymi

SZKOLE MUZYCZNEJ YAMAHA

L.p. Imię i nazwisko ucznia Podpis rodzica28

 

Załącznik nr 8

.....................................................................

miejscowość, data

 

 

 

 

OŚWIADCZENIE PRACOWNIKA O ZAPOZNANIU SIĘ

Z OBOWIĄZUJĄCYMI STANDARDAMI OCHRONY MAŁOLETNICH

W SZKOLE MUZYCZNEJ YAMAHA KALISZ-KONIN-KOŁO-OSTÓRW WLKP.- TUREK

Oświadczam, że zapoznałam/em się ze Standardami Ochrony Małoletnich stosowanymi

w Szkole Muzycznej YAMAHA

L.p. Podpis pracownika

 

 

Załącznik nr 9

Oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami Ochrony Małoletnich

Ja niżej podpisany(-a) oświadczam, że zapoznałem(-am) się z dokumentacją wchodzącą

w skład Standardów Ochrony Małoletnich obowiązującą w Szkole Muzycznej YAMAHA i przyjmuję ją do realizacji.

 

………………………….……….

(data, podpis)

 

 

 

Załącznik nr 10

MONITORING STANDARDÓW – ANKIETA DLA PRACOWNIKÓW

W SZKOLE MUZYCZNEJ YAMAHA

 

Lp. Odpowiedz na poniższe pytania Tak/ Nie

1. Czy znasz standardy ochrony uczniów obowiązujące w naszej Szkole?

2.Czy znasz treść dokumentu „Standardy Ochrony Małoletnich”

w Szkole Muzycznej YAMAHA.

3. Czy uważasz, że potrafisz rozpoznać syndromy krzywdzonego ucznia?

4. Czy wiesz w jaki sposób zareagować na symptomy krzywdzenia ucznia?

5. Czy zaobserwowałeś naruszenie zasad określonych w Standardach oraz w

pozostałych regulaminach i procedurach przez innego pracownika?

6. Czy masz uwagi / sugestie / przemyślenia związane z funkcjonującymi w

Szkole „Standardami Ochrony Małoletnich”? (Jeżeli tak, opisz je w tabeli

poniżej)

7. Czy jakieś działanie związane z przyjęciem Standardów jest odbierane jako

trudne lub niechętnie podchodzisz do jego realizacji z innych powodów?

 

Dodatkowo

NAPISZ: Jakie zasady Twoim zdaniem zostały naruszone?

 

NAPISZ: Jakie działania podjąłeś?

 

NAPISZ: Czy masz jakieś sugestie lub propozycję poprawy obowiązujących

standardów?

 

 

MONITORING STANDARDÓW – ANKIETA DLA UCZNIÓW

SZKOLE MUZYCZNEJ YAMAHA

 

Lp. Odpowiedz na poniższe pytania: Tak / Nie

1. Czy znasz standardy ochrony uczniów obowiązujące w naszej Szkole?

2. Czy w sytuacji doświadczenia przemocy, krzywdy wiesz do kogo możesz się

zwrócić, aby uzyskać pomoc?

3. Czy znalazł się ktoś, kto pomógł Ci i udzielił pomocy?

4. Czy byłaś świadkiem, gdy stosowano agresję/przemoc wobec kogoś innego? (Je-

żeli tak, opisz poniżej tabeli jak zareagowałeś/zareagowałaś?)

4. Czy w Twojej klasie istnieje problem przemocy lub agresji?

 

JEŚLI NA KTÓREŚ Z PYTAŃ W ANKIECIE MONITORING

STANDARTÓW ODPOWIEDZIAŁEŚ TAK

NAPISZ: Jakie zasady zostały naruszone?

 

 

NAPISZ: Jakie działania podjąłeś?

 

 

NAPISZ: Czy masz jakieś sugestie lub propozycję poprawy obowiązujących standardów?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 11

Wyodrębnia się trzy grupy czynników ryzyka, które mogą wskazywać na zagrożenie

pojawienia się przemocy:

1.Czynniki związane z dzieckiem

Choć dziecko nigdy nie jest winne doznawanej krzywdy, uznaje się, że niektóre jego cechy,

związane np. ze stanem zdrowia, poziomem rozwoju, funkcjonowaniem czy pozycją w rodzi-

nie, mogą bardziej narażać je na doświadczanie przemocy, ponieważ stanowią obciążenie

psychiczne i fizyczne dla rodziców, w tym bezradność, poczucie winy, które mogą zamienić

się w złość, bezsilność, a w konsekwencji wywołać agresję wobec dziecka lub jego odrzuce-

nie. Wśród czynników ryzyka wyróżniamy:

• nieplanowana/niechciana ciąża

• przedwczesny poród

• poród bez pomocy medycznej

• niska waga urodzeniowa

• powikłania okołoporodowe

• poród z ciąży bliźniaczej lub mnogiej

• krótkie przerwy pomiędzy kolejnymi porodami

• długotrwały płacz

• nadmierne pobudzenie dziecka

• wiek dziecka (występowanie tzw. okresów krytycznych, w których jest większe prawdopodobieństwo pojawienia się pewnych rodzajów krzywdzenia)

• zależność od rodziców, pracowników żłobka charakteryzująca się mniejszą zdolnością do-

stosowania się do oczekiwań dorosłych, nierozwinięta umiejętność panowania dziecka nad emocjami,

• przewlekłe choroby, choroby psychiczne, niepełnosprawność dziecka

• płeć

2.Czynniki rodzinne, czyli cechy charakteryzujące funkcjonowanie rodziny oraz cechy

poszczególnych jej członków:

• nieobecność fizyczna lub psychiczna rodziców

• samotne rodzicielstwo

• autorytarny styl rodzicielstwa

• doświadczanie przez rodzica przemocy w dzieciństwie33

• wychowywanie się rodzica w placówce opiekuńczo-wychowawczej np. domu dziecka

lub w rodzinie zastępczej

• uzależnienia

• brak wsparcia rodzica przez osoby w (najbliższym) otoczeniu rodzica

• obecność niespokrewnionych osób dorosłych w rodzinie

• kondycja psychiczna rodziców, wysoki poziom stresu, trudności emocjonalne

• konflikty, kryzysy dotykające członków rodziny

• rodzina zastępcza, rodzina adopcyjna

• karalność rodzica

• choroby, w tym somatyczne i psychiczne, rodzica np. depresja, nowotwór, niepełnosprawność

• obecność innych (spokrewnionych) osób niepełnosprawnych w miejscu zamieszkania dziecka

3.Czynniki związane ze środowiskiem społecznym:

• izolacja społeczna (ubogie kontakty rodziców z innymi osobami lub grupami oraz zamknięcie na relacje pozarodzinne)

• ograniczenie możliwości zaspokajania rodzinie potrzeb materialnych i zdrowotnych, złe

warunki mieszkaniowe, ubóstwo

• przemoc i patologia w najbliższym otoczeniu rodziny

• wcześniejsze podejrzenia dotyczące krzywdzenia dziecka np. przeprowadzenie procedury

Niebieskich Kart

• rodzina, w której w przeszłości odebrano dzieci do placówki opiekuńczo-wychowawczej

 

 

 

 

ZWRACAJ UWAGĘ NA WYSTĘPUJĄCE W RODZINIE CZYNNIKI RYZYKA

KRZYWDZENIA DZIECKA!

- Wystąpienie jednego lub nielicznych czynników ryzyka nie jest jednoznacznym sygnałem,

że w rodzinie dochodzi do krzywdzenia dziecka. Jeżeli jednak liczba czynników zwiększa

się lub jeden z nich nasila się, należy podjąć monitoring sytuacji dziecka i rodziny.

- Pamiętaj, aby skonsultować się z dyrekcją lub osobą odpowiedzialną za Politykę!

-W wielu przypadkach udzielenie rodzinie wsparcia psychologicznego lub materialnego, po

rozpoznaniu czynników ryzyka, pozwala ograniczyć prawdopodobieństwo wystąpienia

przemocy wobec dzieci.

 

 

 

Załącznik nr 12

Dane kontaktowe do lokalnych instytucji odpowiedzialnych za przeciwdziałanie i interwencję

w przypadku krzywdzenia małoletnich:

Komenda Powiatowa Policji w Koninie: 47 775 21 43

Komenda Powiatowa Policji w Kole: 47 77 44 220

Komenda Powiatowa Policji w Kaliszu: 47 77 51 460

Komenda Powiatowa Policji w Ostrowie Wielkopolskim : 47 77 54 220

Komenda Powiatowa Policji w Turku, Legionów Polskich 3, 62-700 Turek, tel: 47 773 72 00

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sąd Rejonowy w Kaliszu, Wydział Rodzinny i Nieletnich, ul. Adama Asnyka 56a, pok. 114, 1 piętro
tel. 62 765 77 58

Sąd Rejonowy w Koninie, Wydział Rodzinny i Nieletnich, tel. 632404730

Sąd Rejonowy w Kole, Wydział Rodzinny i Nieletnich, tel. 63 228 28 00

Sąd Rejonowy w Ostrowie Wielkopolskim, Wydział Rodzinny i Nieletnich tel.: 62 592 61 15

Sąd Rejonowy w Turku, Legionów Polskich 4, 62-700 Turek, tel: 63 240 72 00, III

Wydział Rodzinny i Nieletnich, Kurator zawodowy: Magdalena Kozelan,, tel. 63 240 72 44.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ogólnopolski Telefon dla Ofiar przemocy w Rodzinie : 800 120 002.

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Turku i działający przy nim Punkt Interwencji Kryzysowej,                                     Łąkowa 1, 62-700 Turek, tel: 63 289 24 06

 

 

 

 

Załącznik nr 13

.........................................................................

miejscowość, data

 

 

  

OŚWIADCZENIE MAŁOLETNIEGO O ZAPOZNANIU SIĘ

Z OBOWIĄZUJĄCYMI STANDARDAMI OCHRONY MAŁOLETNICH

W SZKOLE MUZYCZNEJ YAMAHA KALISZ-KONIN-KOŁO-OSTÓRW WLKP.- TUREK

Oświadczam, że zapoznałam/em się ze Standardami Ochrony Małoletnich stosowanymi

w Szkole Muzycznej Yamaha w …………………

L.p. Imię i nazwisko ucznia 

 

 

  

Załącznik nr 14

.....................................................................

miejscowość, data

 

 

 

LISTA OBECNOŚCI DZIECI NA ZAJĘCIACH ŚWIADCZĄCA O ZAPOZNANIU SIĘ

Z OBOWIĄZUJĄCYMI STANDARDAMI OCHRONY MAŁOLETNICH

W SZKOLE MUZYCZNEJ YAMAHA KALISZ-KONIN-KOŁO-OSTÓRW WLKP.- TUREK

L.p. Imię i nazwisko dziecka

 

 

 

Załącznik nr 15

Oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami Ochrony Małoletnich

Ja niżej podpisany rodzic/opiekun prawny dziecka/ucznia………………………………......

z grupy/klasy ............................................. oświadczam, że zapoznałem(-am) się z dokumentacją wchodzącą w skład Standardów Ochrony Małoletnich obowiązującą w Szkole Muzycznej Yamaha w …………………

…………………………….……….

(podpis rodzica/opiekuna prawnego)


Fatal error: Cannot redeclare class MenuOne in Unknown on line 0